آیا نسبت دادن روایت یک معصوم به معصوم دیگر [مثلا نسبت دادن روایتی که از امیر مومنان (علیهمالسّلام) نقل شده به امام صادق (علیهم السّلام)] به صورت عمدی از مصادیق دروغ مبطل روزه محسوب می شود؟

آیا نسبت دادن روایت یک معصوم به معصوم دیگر [مثلا نسبت دادن روایتی که از امیر مومنان (علیهمالسّلام) نقل شده به امام صادق (علیهم السّلام)] به صورت عمدی از مصادیق دروغ مبطل روزه محسوب می شود؟

پاسخ

  • بهجت: روزه دار می تواند عمداً یا سهواً روآیتی را که منسوب به یکی از اهل بیت است، از قول امام دیگر یا از قول پیامبر اسلام نقل کند. [1]
  • صافی: اگر این نسبت غیر عمدی باشد و اشتباهاً به معصوم دیگر نسبت دهد، روزه اش باطل نمی شود. اما اگر از روی عمد و با توجه باشد، چون انتساب به معنای این است که حضرت خصوص این کلام را فرموده با اینکه شخص روزه دار می داند نفرموده، این نسبت دروغ است و روزه را باطل می کند. [2]

منابع:

  1. بهجت: استفتائات، ج2، س 2853.
  2. صافی: استفتائات سایت، احکام روزه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام طلاق

No image

ازدواج با فرق اسلامی

No image

ازدواج موقت

No image

سببهای محرمیت

No image

شرط ضمن عقد

پر بازدیدترین ها

No image

احکام طلاق

No image

ازدواج با فرق اسلامی

No image

مهریه

No image

ازدواج موقت

No image

شرط ضمن عقد

Powered by TayaCMS